تلفن تماس 22041891

تلفن تماس 22041891

ساعت کاری 24ساعت حتی تعطیلات

روش نگهداری فرش دستبافت

قالیشویی تهران > بلاگ > مقالات قالیشویی > روش نگهداری فرش دستبافت
روش نگهداری فرش دستبافت

روش نگهداری فرش دستبافت

روش نگهداری فرش دستبافت در این مقاله برای شما بیان می شود. امروزه برای بافت فرش ها از دستگاه های بافت ماشینی استفاده می‌شود. این فرش ها به فرش های ماشین موسوم هستند نگهداری فرش ماشینی.

هنوز هم فرش های دستبافت در ایران رواج دارند. همچنین ارزش و قیمت بیشتری نسبت به فرش های ماشینی دارند. گرچه این فرش ها طرح و نقشه های پیچیده فرش های ماشینی را ندارند.

یک فرش دستبافت ماندگاری و مقاومت بیشتری نسبت به فرش ماشینی خواهد داشت. همچنین ارزش کار دستان و وقت و تلاشی که برای بافت آن شده. نسبت بر ارزش یک فرش دست بافت می افزاید. در ادامه شما را با روش نگهداری فرش دستبافت آشنا خواهیم کرد.

چگونه از یک فرش دستباف مراقبت کنیم؟

چگونه از یک فرش دستباف مراقبت کنیم؟
چگونه از یک فرش دستباف مراقبت کنیم؟
  • روش اول

روش نگهداری فرش دستباف را همواره روی سطح صاف مانند سرامیک یا موزاییک کف پارکت پهن کنید. از پهن  کردن فرش دستباف بر روی راه پله ها یا مکانی که با کفش عبور و مرور می شود پرهیز کنید.

فرش های ابریشمی را نباید به دیوار گچی به صورتی آویخت. توجه کنید. که دیوار با پشت فرش مماس یا چسبیده نباشد. فرش هایی که کناره های آن لوله می شود. باید چرم دوزی شوند تا صاف روی زمین قرار گیرند.

در خصوص فرش هایی که نیاز به چرم دوزی ندارند. ضخامت چرم در پشت فرش باعث برآمدگی و زودتر سائیده شدن آن محل از دیگر نقاط فرش خواهد شد.

  • روش دوم

فرش دستباف را روی سطوح خاکی یا آهکی پهن کنید. پشم یا ابریشم به کار رفته در بافت فرش دستباف به وسیله خاک یا آهک از بین می رود.

همچنین فرش دستباف نسبت به فرش ماشینی سنگین تر بوده و جا به جایی آن سخت تر خواهد بود. بدین منظور برای جابه جایی بهتر می توانید. از ترمز ساعت استفاده کنید. این یکی از روش های نگهداری فرش دستبافت به شمار می رود.

اشیای سنگین یا میزها یا مبلمانی که پایه های باریک دارند را بر روی فرش‌های دستباف قرار ندهید. در طولانی مدت باعث فشرده شدن بافت فرش می شوند و به این بافت ارزشمند آسیب وارد می‌کنند.

می توانید وسیله ای بر روی فرش دستباف قرار دهید. همجنین می توانید از پایه‌های چوبی یا پلاستیکی استفاده کرده و همچنین محل مبلمان را هر چند وقت یک بار تغییر دهید.

  • تغییر محل فرش

اگر فرش در مکان پر ترددی  قرار دارد، هر از گاهی مکان آن را تغییر دهید. حتی زاویه انداختن فرش را نیز می توان تغییر داد تا دچار سایدگی زیاد نشود. این کار برای این است که پرز های  فرش دچار خوابیدگی نشوند.

برای يکنواخت ماندن سطوح فرش بهتر است هر شش ماه يک بار فرش سر و ته شود. حتما روش نگهداری فرش دستبافت را یاد بگیرید شستشوی فرش دستبافت و ابریشم.

سعی کنید ریشه های سفید فرش را به صورتی از دست و پا جمع کرده تا باعث باز شدن آن نشوید. در این شرایط ریشه های فرش تیره نخواهند شد. شما می توانید آنها را دسته بندی کرده و در زیر فرش قرار دهید.  همچنین می توانید آنها را با پارچه پنبه‌ای لفاف دوزی کنید.

عدم قرار دادن گلدان روی فرش

عدم قرار دادن گلدان روی فرش
عدم قرار دادن گلدان روی فرش

روش نگهداری فرش دستبافت برای گذاشتن گلدان و يا درختچه بر روی فرش يا کنار آن خودداری کنيد. اغلب پوسيدگی فرش ها ناشی از آب های اضافی پای گلدان ها می باشد.

در نقاطی که آب و هوای آن گرم و مرطوب می باشد. بهتر است از فرش های تمام پشم استفاده شود. چرا که اين فرش ها رطوبت کمی جذب می کنند.

روش نگهداری فرش دستباف متفاوت است. می توانید آن ها را در زیر نور مستقیم خورشید پهن کنید. اگربه این فرش ها  آفتاب بخورد. هر از گاهی برای جلوگیری از دو رنگ شدن فرش دستباف آن را سرو ته  کنید.

نظافت و تمیز کردن فرش

به لحاظ اینکه فرش کمتر نیاز به شست و شو پیدا کند، باید زود به زود نظافت گردد.  از راه رفتن با کفش هایی که خارج از منزل از آنها استفاده می شود، اجتناب شود.

  • جارو برقی کشیدن

با توجه به میزان رفت و آمد، حداقل 2 هفته یکبار فرش را جارو برقی بکشید. انباشته شدن ذرات گرد و غبار در میان الیاف فرش باعث تسریع روند پوسیدگی فرش می گردد.

حداقل سالی یکبار پشت فرش را به مدت 10 الی 15 دقیقه جارو برقی بکشید. مجددا روی فرش را جارو کنید. به شما پیشنهاد می کنیم تا با روش نگهداری فرش دستبافت آشنا شوید.

هنگام نظافت فرش بهتر است پنجره ها باز باشد تا گرد و خاک ناشی از نظافت دوباره روی فرش ننشيند.

  • شستشوی فرش دستباف

شستشوی فرش دستباف
شستشوی فرش دستباف

روش نگهداری فرش دستباف ارزش بیشتری نسبت به فرش های ماشینی دارند. بنابراین در شستشوی آنها دقت کنید. همچنین روش نگهداری از فرش دستبافت را بیاموزید. ممکن است که مواد آسیب زا به بافت آن آسیب برساند.

همچنین فرش دستباف را بیش از حد نشویید. استفاده از مواد شیمیایی غلیظ و زیاد  بر روی‌ فرش، باعث آسیب های جبران ناپذیری به بافت یک فرش دستباف می شود شستشوی فرش دستباف توسط بهترین قالیشویی.

مهم ترین دلیل آسیب فرش های دستبافت

مهم ترین دلیل صدمه به فرش شما، شستشو توسط افراد غیر حرفه ای و در مراکز غیرمجاز می باشد. عدم رعایت اصول شستشوی فرش دستباف، می تواند صدمات جبران ناپذیری به آن وارد نماید.

از شستشوی فرش در منزل و یا خشکشویی فرش جدا پرهیز نمایید. با توجه به میزان رفت و آمد به روی فرش، بین 2 تا 4 سال یکبار فرش را جهت شستشو به مراکز مجاز ارسال فرمایید.

How to maintain a hand-woven carpet

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبرای تماس کلیک کنید

تماس باما